Άλλο brand, άλλο logo
Άλλο brand, άλλο logo
Τελικά τί είναι brand; Και πόσο διαφορετικό είναι από το logo; Όσο απλή και αν φαίνεται η ερώτηση, ακόμα και τα ίδια τα διαφημιστικά γραφεία πολλές φορές συγχέουν τους όρους προκαλώντας σύγχυση και στον πελάτη. Και μιας και ο ένας ακολουθεί τον άλλο, οι περισσότεροι πια λέμε ότι κάνουμε “branding”. Ξέρουμε όμως τι σημαίνει αυτό ή απλά θέλουμε να πούμε με διαφορετικά λόγια ότι κάνουμε logo design;
Το logo
Το λογότυπο μιας εταιρίας αποτελεί ξεκάθαρα το αναγνωριστικό της. Είναι αυτό που λέμε “το σήμα της”. Οι τρεις γραμμές της Adidas, το κοχύλι της Shell, το αλογάκι της Ferrari και όλα αυτά τα πλήρως αναγνωρίσιμα σύμβολα. Φυσικά και δεν μπορεί να κάνει τα πάντα, δε μπορεί να πει την ιστορία σας, είναι όμως η πρώτη επαφή με το κοινό.
Με το λογότυπο δίνουμε στον κόσμο μια πρώτη εικόνα για την εταιρία μας, την ποιότητα των αξιών μας, γενικά το χαρακτήρα μας. Μπορεί να είναι μια απλή γραμματοσειρά, ένα περίπλοκο σχέδιο, ακόμα και μια απλή τελεία, αρκεί να είναι σωστά σχεδιασμένο με βάση αυτά που θέλουμε να περάσουμε στο κοινό όταν το αντικρίζει. Και θα το αντικρίσει αφού είναι αυτό που θα μπει σε φόρμες εργασίας, επιστολόχαρτα, υπογραφές email….γενικά θα μας ακολουθεί παντού.
Ας είμαστε λοιπόν προσεκτικοί και κυρίως, όχι βιαστικοί με το σχεδιασμό και την επιλογή το λογοτύπου που θα πορευθούμε σαν επιχείριση.
Το brand
Εδώ λοιπόν είναι ο πυρήνας της κάθε εταιρίας, τα core values, αυτό για το οποίο θα πρέπει να δώσουμε όλη μας την ενέργεια για τη διατήρησή του και φυσικά, μεγάλο μέρος από τους διαθέσιμους πόρους μας. Το brand είναι αυτό που το κοινό σκέφτεται και αισθάνεται για το προϊόν μας, για την επιχείρησή μας. Αποτελεί το “χτύπημα στο συναίσθημα”, ξέχωρα από το λογότυπο, από τις υπηρεσίες, από τους υπαλλήλους. Είναι το σύνολο των βαθύτερων αξιών μας, ο λόγος που υπάρχουμε στην αγορά, αυτό που προσφέρουμε, γιατί το προσφέρουμε, και όχι αυτό που πουλάμε. Ας το δούμε με ένα παράδειγμα
Η Nike
Νομίζω δεν είναι ανάγκη να περιγράψω και πολύ την εταιρία. Η εταιρία, μαζί με κάποιες αντίστοιχες του μεγέθους της π.χ Coca Cola, Apple, είναι αναγνωρίσιμη από άκρη σε άκρη. Δεν είναι όμως απλά ένα marketing ή διαφημίσεις στην τηλεόραση που το προκάλεσαν αυτό. Τί είναι όμως;
Το λογότυπο της Nike είναι αυτό. Συμβολίζει την κίνηση και την ταχύτητα, εμπνευσμένο από την αρχαία θεά Νίκη. Όμορφα και καθαρά σχεδιασμένο, είναι όμορφο, παραμένει όμως ένα απλό σχήμα. Τί κάνει όμως την εταιρία τόσο αναγνωρίσιμη? Ήδη απάντησες “το branding” και σωστά έπραξες. Τι σημαίνει αυτό..
Η Nike σαν εταιρία δεν αναλώνεται στο να πλασάρει συνέχεια το προϊόν της. Δεν εστιάζει στο να προμοτάρει αν το παπούτσι έχει αερόσολα, ή αν η φόρμα που αγοράζεις είναι ζεστή. Αυτό που χτίζει για χρόνια είναι το στυλ, ο τρόπος ζωής, η μόδα και το χαμόγελο μέσω των προϊόντων της.
Στις διαφημίσεις της θα δούμε κάποιον υγιή και χαρούμενο άνδρα να τρέχει ενώ από την άλλη μεριά του δρόμου μια κοπέλα έχει βγάλει βόλτα ένα ξέγνοιαστο λαμπραντόρ. Φυσικά φορούν Nike δεν αντιλέγω. Όμως το μήνυμα που περνάει δεν είναι “Αγόρασε Nike” αλλά “Με την Nike είσαι χαρούμενος”. Και αυτό είναι branding.
Στηρίζοντας κορυφαίους αθλητές, σχεδιάζοντας εκπληκτικά καταστήματα, ακόμα και η συσκευασία ή η τσάντα που πακετάρεις τις αγορές σου είναι προσεκτικά μελετημένη και καλαίσθητη.
Γιατί αυτό θέλει να περάσει σαν εταιρία, αυτό θέλει να σκεφτείς όταν συναντάς το λογότυπο. “Αν νιώθεις καλά, αν έχεις στυλ, αν έχεις άποψη, τότε Nike”.
Και αυτό θέλει χρόνο και πόρους. Αλλά κυρίως χρόνο, συνέπεια και ειλικρίνεια. Η αγορά είναι αρκετά εκπαιδευμένη στο να μην ξεγελιέται με δήθεν προσφορές και δήθεν απόψεις.
Και όσο και αν οι περισσότεροι νομίζουν πως μόλις κάποιος δει το λογότυπό τους αμέσως θα τρέξει, δυστυχώς η πραγματικότητα είναι πιο σκληρή. Κερδίζοντας την εμπιστοσύνη, δείχνοντας το χαρακτήρα σου και κοιτώντας την αγορά στα μάτια, αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες ΤΟΥΣ και όχι τις ανάγκες ΜΑΣ, τότε είμαστε στο σωστό δρόμο.